Gemeenten & Overheid
"Samenwerken met CARE is oprecht een soort feestje te noemen"

In gesprek met Rianne Verwoert, adviseur online dienstverlening bij de Werkorganisatie Druten Wijchen, over de nieuwe campagnewebsite www.pakjouwmoment.nl (Deze link gaat naar een externe website).

Foto van een laptop met de nieuwe campagnewebsite 'Pak jouw Moment' op het scherm

Wat was de opdracht voor CARE?

“Vanuit team energie lag er de vraag om een bewustwordingscampagne te ontwikkelen. Onze inwoners meer bewust maken voor het besparen van energie, op een eenvoudige en laagdrempelige manier. De afdeling communicatie heeft samen met afdeling energie de campagne Pak jouw moment opgesteld. Daar moest natuurlijk ook een website bij komen. En dat was dan weer de taak van het online team én natuurlijk CARE.” 

Waarom heb je gestuurd op een website van CARE?

“Aangezien wij binnen de gemeente het beleid hebben dat subsites niet in andere systemen worden gemaakt, maar keurig in één en hetzelfde CMS, kwamen we wederom bij CARE uit voor deze nieuwe website. Op die manier kunnen wij het beheer, maar ook de toegankelijkheid borgen.” 

Hoe verliep het proces van ontwerp naar realisatie?

“De campagne was opgesteld door een extern bureau. De ontwerpen hebben we besproken met CARE en vervolgens hebben we samen gekeken hoe we deze konden omzetten naar een digitaal toegankelijke website. Zo waren er bijvoorbeeld aanpassingen nodig aan de kleuren, om het contrast te vergroten, en er zijn wat nieuwe keuzes gemaakt voor de inrichting van de pagina's en bijvoorbeeld de plek van bepaalde iconen en knoppen. Dit proces verliep vlekkeloos! Samenwerken met CARE is oprecht een soort feestje te noemen. De medewerkers van CARE werken volgens planning, communiceren goed tijdens het hele proces en denken superfijn mee. Qua toegankelijkheid, maar ook op andere onderdelen. Ze zijn kritisch op hun werk en dat zijn we zelf ook. Een goede match dus. CARE is een leverancier waar we op en mee kunnen bouwen!” 

Wat was de planning en is het gelukt om de website op tijd te realiseren?

“De planning was ambitieus, zoals bij vele projecten. Maar zeker niet onhaalbaar met een aantal harde werkers bij CARE én de gemeenten. De start van de campagne was al gepland voordat we zeker wisten of deze datum voor CARE ook haalbaar was. De externe vormgever heeft het ontwerp gemaakt, samen met CARE hebben we dat afgestemd en een mooie site ontwikkeld. Gebaseerd op keuzes in techniek, passend bij de planning, de kosten en de uitstraling van de site. Uiteindelijk kon de site al een paar dagen eerder live, zodat we ons rond carnaval geen zorgen meer hoefden te maken over de livegang.”

Waren er nog bijzonderheden in het traject?

“Alles was van tevoren goed uitgedacht door zowel de Werkorganisatie Druten Wijchen als CARE, dus liepen we niet tegen enorme bijzonderheden aan. Wel besloten we gedurende het proces om met Tolkie in zee te gaan voor de andere gemeentelijke websites, en die tool mocht natuurlijk op deze website niet ontbreken. CARE schakelde makkelijk en ook Tolkie was razendsnel. Daardoor kon Tolkie op deze website al iets eerder live dan op onze andere websites. Zodat dat ook nog allemaal dik in orde was met de livegang! En net voor de start van de campagne moest er nog een e-mailadres worden aangepast, gelukkig was dat geen enkel probleem en werd dit op vrijdag nog snel voor ons opgepakt voordat de campagne startte.” 

Ben je tevreden over het resultaat?

“Iedereen is zeer tevreden over de website zoals hij nu staat. Het ontwerp is fris, al valt over smaak natuurlijk altijd te twisten, hij is mooi digitaal toegankelijk en goed vindbaar. De inhoud zal in de loop van de tijd zeker nog veranderen. Dit is slechts het begin!”