Twee van onze bestaande klanten startten eind 2022 met een traject om de vormgeving en verouderde techniek van hun websites te laten vernieuwen, met behoud van het bestaande CMS. Het projectteam vanuit de gemeenten bestond uit Wendelmoet van der Gugten en Nicole Floor (Zaltbommel) en Saskia Pompen, Anke Hendriks en Roy Ketelaar (Maasdriel). Zij vertellen meer over de opdracht: “We wilden graag een opfrissing van de huidige vormgeving van onze gemeentelijke websites die meer aansluit bij de huidige standaarden. Verder moest de zoekfunctie een prominentere plek krijgen en we wilden gebruik gaan maken van iconen en de mogelijkheid om projecten uit te lichten op de homepage. We wilden niet het wiel opnieuw uitvinden en daarom gebruikmaken van de kennis en ervaring van CARE bij andere gemeenten.”
“We wisten dat de gemeentewebsites die CARE vanaf 2021 heeft gemaakt technisch helemaal voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Hierbij aansluiten scheelt voor ons als gemeente dus tijd en kosten. Het vernieuwen van een gemeentelijke website is een grote klus, maar op deze manier kostte het voor ons relatief weinig tijd. De huidige content werd immers gekoppeld aan de nieuwe vormgeving en de verouderde techniek aan de achterzijde werd ook meteen vervangen. We werken al jaren naar tevredenheid met CARE, dus we hadden er wel vertrouwen in dat het tot een goed eindresultaat zou komen.”
“Na een kick-off (op afstand) waarin CARE uitleg gaf over de planning, kregen we de opdracht om een aantal websites van CARE-gemeenten te bekijken en te bepalen welke vormgeving en onderdelen we ook graag in onze eigen website willen terugzien. Hierbij hebben we ook de communicatieadviseurs en -medewerkers betrokken. Gelukkig waren we unaniem in onze keuze en namen we de websites van Druten en Wijchen als uitgangspunt. Deze vormgeving sprak ons erg aan: we kiezen bewust voor een rustige vormgeving die onderschikt is aan de inhoud. Vervolgens maakte CARE een eerste ontwerp dat bij ons werd gepresenteerd. Vervolgens hebben wij het ontwerp gedeeld met de adviseurs, het bestuur en andere betrokkenen. Op een paar kleine opmerkingen na, waren we erg tevreden en kon CARE aan de slag met het ontwikkelen van de nieuwe templates voor de website. Dat gebeurde op een ontwikkelomgeving waar wij niet konden meekijken. Tussentijds zijn er presentaties geweest voor beide gemeenten om de homepage en een aantal pagina's werkend te zien. Vervolgens hebben we keuzes gemaakt voor de inrichting van de homepage en de projectenpagina's. De medewerkers van CARE richtten dit verder voor ons in op de dag van livegang.”
“Het project liep in principe voorspoedig en nam voor ons relatief weinig tijd in beslag. Wij werken met de twee gemeenten al jaren nauw samen en daardoor zijn er korte lijnen. Ook een vaste contactpersoon bij CARE was fijn. De planning was helder en afspraken werden nagekomen. Soms was het voor ons wel onduidelijk wat de status was, vooral ook omdat het werk voornamelijk bij CARE lag (zij waren dan vast achter de schermen hard aan het werk) en het voor ons niet altijd duidelijk was wanneer wij wat moesten aanleveren. Bij navraag kregen we wel altijd snel duidelijk antwoord. Ook was het voor ons soms lastig in te schatten hoe de website er uiteindelijk uit kwam te zien omdat het voor dit project technisch niet handig was om eerst een testomgeving in te richten. We konden dus pas zien hoe het echt zou worden op het moment dat het live gezet werd. Dat vonden wij best spannend. Gelukkig is alles goed gegaan en op wat kleine dingen na zag het er allemaal goed uit.”
“Wij zijn zeer tevreden over het uiteindelijke resultaat. Het ontwerp is mooi geworden en de website heeft nu de rustige uitstraling die we voor ogen hadden. Dit horen we ook terug van verschillende collega’s. Eén collega zei bijvoorbeeld: “Nu kan ík zelfs mijn informatie vinden en dat zegt heel wat!”. Ook de verbetering van de toegankelijkheid van de websites is een pluspunt. Onze volgende stap is een gebruikerstest door inwoners. Deze staat al gepland. We zijn erg benieuwd of de gebruikers de website ook zo gebruiksvriendelijk vinden want de website is er immers voor hen.”
Benieuwd? Bekijk het resultaat op www.zaltbommel.nl en www.maasdriel.nl.