Wat is de meest klantvriendelijke aanspreekvorm voor bezoekers van je gemeentelijke website? Is dat u of jij? Gemeenten gebruiken zowel u als jij op hun website (soms zelfs door elkaar op één pagina). We vinden het een interessant onderwerp, dus schreven een blog over de voor- en nadelen van beide aanspreekvormen.
De maatschappij wordt steeds informeler, mensen spreken elkaar steeds minder aan met de beleefdheidsvorm u. Bij websites voor bedrijven wordt aangeraden om te tutoyeren (je/jij te gebruiken) op je website, om de volgende redenen:
Vanuit de overheid werd altijd voor de aanspreekvorm ‘u’ gekozen omdat je zo laat zien dat je de bezoeker/klant waardeert en respecteert. ‘Je’ werd gezien als onbeleefd. Daarom kiest de Rijksoverheid nog steeds voor u, en ook veel bedrijven in de advocatuur, financiële dienstverlening en bijvoorbeeld het UWV. Houd er rekening mee dat er een verschil is tussen professioneel taalgebruik en formeel taalgebruik. Je kunt ook professioneel overkomen zonder formeel taalgebruik. Hetzelfde als dat je ook professioneel over kunt komen als je in eenvoudige taal schrijft, een professionele tekst hoeft niet uit alleen moeilijke woorden te bestaan om beter over te komen.
De VNG heeft verschillende duidelijke voorbeelden van webteksten die je kunt gebruiken op je gemeentelijke website. Deze zijn nog wel in de u-vorm geschreven.
Vaak wordt er ook in eerste instantie voor u gekozen en als je langer met iemand in gesprek bent en aanvoelt dat het kan, schakel je over naar je. Maar dan gebeurt dit op gevoel omdat de toon van het gesprek verandert. Als het eerste contact via de website is, zou je dus toch beter voor de zekerheid voor ‘u’ kunnen kiezen. Wil je iets samen met inwoners doen en wil je meer verbondenheid met de bezoekers van je website, kies dan voor ‘je’. Gaat het om puur informeren, dan volstaat ‘u’ ook.
Uit onderzoek blijkt dat veel senioren liever aangesproken worden met ‘u’, ze vinden ‘je’ onbeleefd. Als je naar de vergrijzing in Nederland kijkt, is de groep senioren een grote doelgroep voor overheidsorganisaties. Je zou gebruikersonderzoek kunnen doen en een aantal inwoners kunnen vragen of ze met ‘u’ of ‘je’ aangesproken willen worden.
Het is vooral belangrijk om wel voor eenheid te kiezen. Dus als je voor ‘u’ of ‘je’ kiest, voer dit dan overal door in je communicatie, ook op social media, in brieven en e-mails en zelfs in je privacy statement en in online formulieren. We zien nog regelmatig websites waar u en je door elkaar gebruikt worden, zelfs op één pagina.
Heb jij nog extra argumenten om voor ‘u’ of ‘je’ te kiezen? Of heb je de teksten ooit helemaal veranderd naar aanleiding van onderzoek of bepaalde ervaringen? Dan horen we het graag!
Voor dit artikel zijn we geïnspireerd door de volgende artikelen: